Selasa, 28 Januari 2014

Tingkatkan Peluang Hamil

Kadangkala kesukaran untuk hamil bukan disebabkan oleh masalah organ dalaman yang dihadapi oleh isteri atau suami.Mungkin tanpa disedari,tabiat dan gaya hidup selama ini yang menjadi punca anda sukar untuk hamil.

Penggunaan Gel Pelincir Yang Salah Semasa Mengadakan Hubungan Intim Boleh Mengurangkan Potensi Hamil

Gel pelincir yang terdapat di pasaran boleh merosakkan sperma.Gunakan alternatif lain untuk menggantikannya.

     Telur putih mempunyai fungsi yang sama seperti gel pelincir.Percaya atau tidak,telur putih lebih mesra sperma.

     Selain daripada itu,cara terbaik untuk meningkatkan peluang hamil adalah dengan memperbanyakkan pelincir semula jadi anda.Ia boleh dicapai dengan melakukan lebih banyak foreplay sebelum memulakan hubungan seks.Cara ini dapat meningkatkan keghairahan,seterusnya lebih banyak banyak pelincir semula jadi dapat dihasilkan bagi membantu sperma terus hidup.

Simpanan Sperma

Sesetengah pasangan menganggap dengan mengelakkan hubungan seks dalam masa sebulan kecuali sekitar masa subur dapat 'menjimatkan' sperma.Sebaliknya lebih banyak akan terhasil sewaktu memerlukannya.Ini adalah satu tanggapan yang salah.

     Ada benarnya dengan menyimpan sperma,anda mungkin mempunyai lebih banyak bila diperlukan tetapi kebanyakan sperma itu sudah lemah dan lembab serta tidak mampu mensenyawakan telur wanita.

     Dalam usaha untuk meningkatkan peluang hamil,adalah penting untuk memastikan sperma yang dihasilkan segar.Ini bererti,pasangan harus ejakulasi paling tidak setiap lima hari sepanjang bulan.

     Tingkatkan frekuensi hubungan seksual apabila menghampiri tempoh ovulasi bagi meningkatkan peluang hamil.

Vitamin C Sememangnya Bagus Untuk Meningkatkan Kesuburan.Ia Dapat Memperbaiki Cecair Serviks Anda

Cecair ini berfungsi mengangkut sperma ke dalam serviks dan ke dalam rahim,di mana ia berjumpa dengan telur.Tanpanya,sperma tidak mampu hidup lebih lama.Tetapi,mengambil terlalu banyak vitamin C juga boleh memberi kesan buruk.

     Terlalu banyak vitamin C boleh menyebabkan kekeringan cecair serviks,seterusnya menurunkan potensi hamil.Dinasihatkan mengambil tidak lebih daripada 1000mg vitamin C setiap hari.

Stres Sering Dikaitkan Dengan Punca KebanyakanWanita Sukar Hamil

Dalam satu kajian,wanita disarankan melakukan terapi 'ketawa' yang akan membuka lebih banyak peluang untuk hamil.

     Peruntukan masa sekurang-kurangnya 15 minit setiap hari (lebih lagi bagus) untuk melakukan aktiviti yang boleh membuatkan anda ketawa.Cara ini jauh lebih berkesan berbanding memaksa diri untuk bertenang.

Makanan Mengganggu Kesuburan

Pastikan anda mengetahuinya.Biasanya,wanita yang sedang hamil tahu apa makanan yang harus dijauhi,tetapi tidak ramai wanita yang sedang berusaha untuk mengandung tahu akan hal itu.

     Jauhi ikan yang mengandungi paras merkuri yang tinggi.Apabila disahkan hamil dan hanya mengetahuinya dua minggu selepas lewat kedatangan haid,bayi anda sudah pun terdedah dengan apa yang dimasukkan ke dalam tubuh anda dalam tempoh itu.Merkuri tersimpan di dalam saluran darah apabila diambil terlalu banyakmenerusi makanan,sebelum ia terus disalurkan kepada bayi di dalam rahim.Terlalu banyak merkuri boleh memberi kesan kepada sistem saraf bayi.

     Ikan tuna di dalam tin mengandungi paras toksik merkuri yang tinggi.Jauhi iakn yu,ikan todak,raja tenggiri,tile fish (juga dikenali sebagai golden atau white snapper),stik tuna (segar atau beku),mackerel Sepanyol dan kerapu kerana semua ikan ini mengandungi paras merkuri yang tinggi.Bagaimanapun jangan mengelak semua jenis ikan kerana ikan kaya dengan protein,vitamin D dan asid lemak Omega-3 yang bagus untuk diet sihat.

Minuman Berkafein Sering Dikaitkan Dengan Kesuburan Wanita.Sesetengah Kajian Mengetahui Akan Hal Itu,Tetapi Sesetengah Lagi Tidak

Namun kini,kajian membuktikan dengan secawan kopi sahaja sudah cukup mengurangkan peluang kehamilan sehingga 50% dalam tempoh 12 bulan.Walaupun perdebatan berkaitan minuman masih belum selesai,disarankan wanita mengambil jalan selamat dengan menjauhi minuman yang berkafein jika sedang mencuba untuk hamil.

Ubat-Ubatan Yang Mesti Dijauhi Oleh Lelaki

Apabila sedang mencuba untuk hamil,suami ataupun isteri perlu menjauhi sebanyak mungkin ubat-ubatan yang diambil sebagai rutin harian.

     Berbincanglah dengan doktor tentang pengambilan ubat-ubat tersebut.Ubat-ubatan yang biasa diambil oleh lelaki seperti Tagamet-untuk merawat masalah ulser,masalah gastrointestinal dan jangkitan salur kencing dan ubat-ubatan bagi mengawal keadaan kronik seperti tekanan darah tinggi,penyakit pembengkakan usus ataupun gout mempunyai kesan buruk terhadap pengeluaran sperma,seterusnya kesuburan.

Selain daripada itu,anda juga boleh mencuba teknik-teknik ini sebagai usaha untuk meningkatkan peluang hamil:

  • Melakukan hubungan seks pada waktu paling subur bagi meningkatkan kebarangkalian mengandung.
  • Pengambilan ubat kesuburan Clomiphene dan Gonadotropins merupakan antara langkah terawal yang harus dilakukan sebelum mencuba rawatan lain yang lebih canggih.
  • Pembedahan minor bagi masalah saperti tiub Falopio tersekat atau membuang cyst.
  • IUI (Artifical Insemination@Permainan Berhadas)
  • IUI ialah satu kaedah bagi membantu sperma suami untuk sampai kepada telur.Ini kerana suami mempunyai kuantiti sperma yang rendah dan lemah.
  • ART (Assisted Reproductive Technology)
  • ART merupakan teknologi bantuan reproduktif.Jika anda dan pasangan berhadapan dengan masalah kekurangan sperma,tiub Falopio tersumbat atau langkah-langkah yang dinyatakan sebelum ini gagal,kaedah yang lebih berteknologi dan mahal seperti In Vitro Fertilization (IVF),Intracytoplasmic Sperm Injection (ICSI),dan Gamate Intrafallopian Transfer (ZIFT) akan disarankan oleh doktor sakit puan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan