Isnin, 27 Januari 2014

Punca Gagal Hamil

Masalah kesuburan merupakan tanggungjawab suami dan isteri.Ini kerana 35% masalah kesuburan berpunca daripada suami,35% lagi berpunca daripada isteri dan selebihnya merupakan gabungan masalah kedua-duanya.Manakala 10% lagi tidak dapat dikenal pasti.

     Antara masalah kesuburan yang biasa bagi kaum wanita ialah kurangnya penghasilan telur disebabkan oleh peningkatan usia,berat badan yang berlebihan atau Polycystic Ovary (PCOS),endometriosis,tiub Falopio tersumbat akibat jangkitan tertentu,fibroid dan rahim yang herot atau senget kerana kecacatan sejak lahir.

     Di pihak suami pula,ketidaksuburan boleh berlaku apabila tiada penghasilan telur akibat kegagalan alat kelamin atau kelenjar tersumbat.Kualiti sperma yang lemah berpunca daripada varicocele (urat mengembang dalam alat kelamin yang menyebabkan kepanasan melampau),tabiat merokok dan kesukaran seksual (mati pucuk).

     Pasangan dinasihatkan berjumpa dengan doktor pakar kesuburan agar kaunseling,pemeriksaan dan penyiasatan dapat dilakukan.Hal ini penting bagi memudahkan doktor mengetahui punca sebenar masalah ini.Waktu yang paling sesuai melakukan pemeriksaan mahupun rawatan susulan ialah setelah gagal mendapatkan zuriat selepas setahun mencuba.

     Golongan wanita lazimnya lebih bermotivasi untuk mendapatkan rawatan secepat mungkin biarpun kadangkala di pihak suami mengambil sikap sambil lewa.Dalam masa yang sama,dapatkan nasihat mengenai teknik mengesan waktu subur bagi meningkatkan peluang hamil.Dapatkan penjelasan terperinci tentang kaedah mencatat suhu badan agar dapat meramal waktu subur sekaligus membolehkan anda menentukan waktu yang sesuai untuk mengadakan hubungan kelamin.Anda turut disaran membeli alat untuk mengukur suhu badan (fertility/ovulation thermometer) di farmasi.

     Selain itu,ubah corak pemakanan dan ketahuilah teknik untuk mengurangkan tahap tekanan.Sekiranya masih gagal hamil setelah mencuba langkah yang dinyatakan,cuba proses ini pula:

Pemeriksaan Faraj

Ujian ini melibatkan pemeriksaan ultrabunyi yang dilakukan melalui faraj.Turut dikenali sebagai 'vaginal sonography',ujian ini dilakukan bagi mengesan keadaan rahim dan mengesan telur yang ada.

Pemeriksaan Sperma

Tujuan ujian ini dijalankan ialah bagi mengetahui kuantiti,daya pergerakan dan bentuk sperma.Sekiranya suami enggan bekerjasama dengan menghadirkan diri ke klinik,ujian ini masih boleh dilakukan.Si suami hanya perlu mengeluarkan contoh air mani di rumah selepas selepas mengadakan hubungan intim pada waktu pagidengan menadah sampel air mani ke dalam sebuah bekas khas.Bekas yang dilabel dengan nama suami perlu dihantar segera ke klinikdalam masa kurang dua jam selepas dikeluarkan.

Pemeriksaan Hysterosalpingogram (HSG)

Ujian X-ray rahim atau HSG pula dilakukan bagi mengenal pasti keadaan di dalam rahim dan tiub Falopio.Ia dilakukan dengan menyuntik sejenis cecair khas ke dalam rahim melalui faraj,seterusnya gambar X-ray diambil.Menerusi HSG,doktor dapat mengesan sebarang keganjilan yang mungkin berlaku.Dianggarkan 15-20% yang pernah menjalani prosedur HSG,hamil dalam tempoh tiga hingga enam bulan berikutnya.

Ada kemungkinan masalah ketidaksuburan berlaku jika anda tidak hamil selepas setahun berumahtangga (tinggal sebumbung) walaupun kerap melakukan hubungan suami isteri.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan