Khamis, 30 Januari 2014

Pemeriksaan awal & Pengesahan Hamil

Sebaik disahkan hamil,buatlah temu janji dengan doktor pakar obstetrik untuk pemeriksaan lanjut.

     Biasanya pada pertemuan pertama dengan doktor,bakal-bakal ibu akan melalui beberapa perkara rutin seperti berikut:

  • Pengesahan kehamilan menerusi ujian ultrasound atau air kencing dan anggaran tarikh jangkaan bersalin.
  • Maklumat sejarah keluarga sama ada memiliki penyakit kencing manis atau darah tinggi.
  • Pemeriksaan darah bagi menentukan jenis darah.
  • Pemeriksaan tekanan darah.
     Jika hamil anak kedua atau seterusnya,doktor akan mendapatkan maklumat kehamilan terdahulu termasuk cara kelahiran sama ada normal atau pembedahan Caesarean.

     Pemeriksaan altenatal sepanjang trimester pertama biasanya berlangsung sebulan sekali kecuali bagi bakal ibu yang mempunyai masalah tertentu seperti pendarahan (yang boleh membawa kepada keguguran),muntah dan mual yang terlalu teruk dan kesakitan pada pelvik (kemungkinan petanda kehamilan ektopik).

     Plasenta adalah penyaring seperti membran atau organ di mana oksigen,makanan,hormon dan bahan-bahan tertentu melaluinya daripada ibu kepada fetus.Bahan buangan daripada fetus pula akan melalui plasenta kepada ibu dan membuangnya melalui buah pinggang ibu.


INFO

     Kehamilan ektopik ialah kehamilan di mana telur yang berjaya disenyawakan membesar di luar rahim,kebanyakannya di dalam salah satu tiub Falopio.

     Kehamilan ektopik tidak boleh diteruskan kerana tidak ada sumber makanan untuk embrio.Jika embrio ini tidak dikeluarkan secepat mungkin,ia boleh memecahkan tiub Falopio atau organ yang terbabit dan menyebabkan pendarahan dalaman sehingga mengancam kesihatan dan nyawa wanita tersebut.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan