Sabtu, 25 Januari 2014

Amalan Sebelum Hamil

PENGAMBILAN ASID FOLIK

Sebaik membuat keputusan untuk hamil,seorang wanita seharusnya mula mengambil suplemen asid folik 400mcg setiap hari.Sebaik-baiknya suplemen ini diambil setiap bulan sebelum hamil.Suplemen ini amat baik untuk mencegah bayi daripada mengalami masalah seperti spina bifida dan ketidaksempurnaan tempurung kepala.

Dengan pengambilan suplemen asid folik dalam jumlah yang disarankan sebelum hamil dan sepanjang 12 minggu pertama kehamilan,bakal ibu dapat mempersiapkan tubuh dengan bekalan asid folik yang mencukupi bagi melindungi bakal bayi sekaligus membenarkan pembentukan tulang belakang bayi berjalan lancar.

Selain suplemen,bakal ibu juga boleh mengambil asid folik tambahan daripada sumber makanan seperti bayam,brokoli atau bijiran sarapan pagi dan roti.











PEMAKANAN

Sama ada berat badan kurang atau berlebihan,bakal ibu perlu prihatin akan hal ini.Apa yang jauh lebih penting ialah makanlah dalam jumlah yang seimbang setiap hari,makanlah pelbagai jenis makanan setiap hari.Jangan hanya tertumpu kepada satu-satu jenis makanan semata-mata.

Seperti yang diketahui,buah-buahan dan sayur-sayuran segar mengandungi kumpulan vitamin B yang sangat penting untuk pembentukan sel-sel.Sama juga halnya dengan jenis-jenis makanan yang lain.Jangan lupa serat,daging,kekacang dan produk tenusu.Zat-zat ini adalah sumber yang para ibu amat perlukan jika berjaya hamil nanti.

Makanan yang paling penting untuk dikurangkan ialah makanan bergula dan berkarbohidrat kerana boleh mengganggu proses penghasilan telur wanita.

Di samping mengamalkan pemakanan sihat,jauhkan diri daripada gaya hidup yang tidak sihat,sebaliknya biasakan diri dengan senaman.

Dengan melakukan senaman secara berkala,tubuh menjadi lebih cergas.Secara tidak langsung,senaman merangsang hormon terutamanya hormon yang berkaitan kehamilan untuk menjalankan fungsinya dengan baik.Untuk hamil juga,bakal ibu perlu memastikan tubuh benar-benar cergas seperti seorang atlet.Hal ini adalah kerana kehamilan bakal menambah beban kepada tubuh.Jadi,bersenamlah sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan