Jumaat, 24 Januari 2014

Impian Memiliki Zuriat

Kehadiran cahaya mata memang amat dinanti-nantikan bagi mana-mana pasangan yang sudah bergelar suami isteri.Itulah pelengkap kebahagiaan bagi sesebuah rumahtangga.Bertuahlah bagi pasangan suami isteri yang terus dikurniakan zuriat selepas berumah tangga.Namun,tidak semua pasangan bernasib baik.

Bagi yang kurang bernasib baik,ia bukanlah penyudah kebahagiaan yang diidamkan.Bukan semua pasangan yang belum dikurniakan cahaya mata mempunyai masalah kesuburan.Ada yang didiagnosis sihat serta tiada masalah kesuburan.Itu tanda rezekinya masih belum ada.









Mengikut kajian perubatan,peluang pasangan untuk hamil dalam mana-mana bulan hanyalah 15 hingga 20 peratus.Ini bermakna,setiap bulan hanya 15 hingga 20 daripada 100 pasangan yang berjaya hamil.

Setelah enam bulan berusaha,75 daripada 100 pasangan didapati berjaya hamil,manakala selebihnya masih gagal.Bagaimanapun setelah setahun mencuba,bilangan pasangan yang berjaya hamil meningkat kepada 85 hingga 93 pasangan.

Bagi pasangan yang belum hamil,peluang seterusnya untuk hamil hanyalah sekitar empat peratus.Memandangkan peluang untuk hamil masih tinggi pada tahun pertama percubaan,kebanyakan doktor lazimnya menasihatkan pasangan agar tidak tergesa-gesa mendapatkan rawatan kesuburan kerana ada kemungkinan rawatan tersebut tidak perlu untuk pasangan terbabit.

Pemeriksaan pintu rahim (serviks) menggunakan alat spekulum dan ujian papsmear juga mungkin boleh dilakukan,terutamanya jika mengalami pendarahan selepas hubungan seks.Memang itu tiada kaitan dengan kesuburan,tetapi tetap penting untuk diperiksa.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan