Ahad, 26 Januari 2014

Mengesan Waktu Subur

PERUBAHAN MUKUS SERVIKS

Apabila tiba waktu pengovulan,mukus serviks akan berubah sama ada dari segi amaun mahupun bentuk fizikalnya,Lazimnya,dalam tempoh bukan pengovulan,rupa mukus serviks adalah melekit ataupun langsung tiada.

     Bagi mendapatkan contoh lendirran ini,seseorang wanita perlu memasukkan jarinya ke dalam kemaluan.Ini lebih baik dilakukan sejurus selepas berhadas kecil.


NOTA: 

Pastikan kuku tidak panjang dan masukkan jari ke dalam lubang faraj sehingga terasa pangkal rahim yang keras seperti hidung.Dari situ,anda akan memperoleh sedikit lendir yang terlekat pada jari.Lendir pangkal rahim ini sering berubah bentuk dan rupanya mengikut pusingan haid.Sebelum waktu subur,lendir ini jernih,tetapi tidak banyak dan tidak mudah dijalurkan (stretch).


     Apabila tiba tempoh subur (pengovulan),mukus serviks menjadi lebih banyak dan kelihatan seperti putih telur yang mampu meregang sehingga satu inci atau lebih.

     Pada waktu subur yang biasanya jatuh pada hari yang ke-13 atau 14 selepas hari pertama haid,lendir ini akan bertukar menjadi banyak,cair,jernih dan mudah dijalurkan.Inilah waktunya seseorang wanita itu dikatakan sangat subur.Selepas telur keluar satu atau dua hari kemudiannya,lendir ini menjadi kesat dan tidak jernih lagi dan serba keputihan warnanya.Ini menunjukkan hari subur telah berlalu.

KELEBIHAN:

Kaedah ini percuma 100%.Dipercayai merupakan salah satu petunjuk yang paling tepat untuk melakukan hubungan bagi memudahkan usaha kehamilan.

KELEMAHAN:

Segelintir wanita agak keliru ketika mengaplikasikan kaedah ini.Ia bukan satu petunjuk yang jelas.Mukus serviks subur mungkin hadir,tetapi anda tidak berupaya untuk melalui proses pengovulan.(Hal ini biasanya berlaku kepada wanita yang mengalami PCOS).Penggunaan Clomid atau antihistamine boleh mengeringkan mukus serviks sekali gus menyukarkan anda mengesannya.


KEINGINAN SEKS MENINGKAT

Kajian telah membuktikan kebanyakan wanita lebih berkeinginan untuk mengadakan hubungan intim dalam tempoh subur.Lazimnya,ia berlaku beberapa hari sebelum pengovulan.Waktu ini merupakan masa yang tepat untuk melakukan seks jika ingin hamil.

KELEBIHAN:

Walaupun tidak berupaya melalui proses pengovulan,anda sebenarnya masih dapat meluangkan momen-momen indah bersama suami.

KELEMAHAN:

Tekanan untuk hamil boleh membantutkan keinginan seks seseorang.Malah,kegusaran yang dihadapi boleh mengakibatkan kedinginan seks.Ia bukan petunjuk yang jelas.Keinginan seks boleh meningkat bila-bila masa sahaja sepanjang kitaran haid termasuklah sehari sebelum haid tiba.


PERUNAHAN SUHU TUBUH BASAL (BBT)

Mencatat BBT merupakan antara kaedah yang boleh diaplikasikan bagi mengesan ovulasi dalam kalangan wanita yang ingin hamil.BBT akan meningkat dan kekal tinggi selepas tempoh pengovulan.Peningkatan suhu ini adalah disebabkan oleh kehadiran hormon progesteron.Ia akan meningkat sejurus selepas tempoh pengovulan berlaku.

Caranya adalah dengan menyukat suhu badan sejurus selepas bangun pagi,iaitu sebelum mandi atau memberus gigi.Suhu badan ini perlu dicatat.Jika dicatat berterusan selama sebulan iaitu sejurus keluar haid hingga ke haid yang berikutnya,satu bentuk carta akan terhasil yang boleh memberi petunjuk sama ada wanita itu mengeluarkan telur atau tidak.Ia juga memberi petunjuk bila wanita itu mengeluarkan telurnya.

Pengeluaran telur ini berlaku dalam pusingan 28 hari,biasanya 13 atau 14 hari selepas hari pertama haid.

KELEBIHAN:

Jika suhu badan meningkat,itu petanda proses pengovulan sudah hampir.Cacatan yang dibuat dapat membantu doktor yang merawat melakukan diagnosis.

KELEMAHAN:

Tidak mampu memberi pengesahan bahawa tempoh pengovulan hampir tiba.Hanya sah selepas tempoh itu.Jika corak tidur anda tidak menentu atau bekerja pada waktu malam,carta BBT tidak dapat membantu.


PERUBAHAN KEDUDUKAN SERVIKS

Sama seperti perubahan mukus serviks ketika proses pengovulan,kedudukan serviks turut berubah,Apabila anda dalam keadaan yang sangat subur,serviks akan lebih tinggi,lembut dan terbuka.

KELEBIHAN:

Ia adalah percuma selain dapat membantu diri mengenali tubuh dengan lebih baik.Anda boleh mengesan tempoh pengovulan walaupun mukus serviks kering kesan penggunaan Clomid atau antihistamine.

KELEMAHAN:

Sesetengah wanita rasa keliru ketika pengaplikasikan kaedah ini.Ia bukan satu petunjuk yang tepat.Sama seperti mukus serviks,anda boleh mendapat petunjuk bahawa serviks mungkin subur,tetapi anda tidak berupaya melalui proses pengovulan.


PAYUDARA LEMBUT

Ada segelintir wanita yang mengalami tanda ini sebelum ovulasi.Keadaan ini dikaitkan dengan hormon yang terkandung di dalam tubuh di mana ia sedang melakukan persiapan untuk kehamilan yang mungkin terjadi.

KELEBIHAN:

Kaedah ini adalah percuma.Anda dapat mengenal tubuh sendiri dengan lebih baik.

KELEMAHAN:

Bukan petunjuk yang tepat.Payudara menjadi lembut sebelum dan selepas tempoh pengovulan.Malah boleh juga tejadi sebelum haid.Ia juga mungkin kesan sampingan akibat penggunaan ubat kesuburan.


UJIAN PETUNJUK TEMPOH SUBUR

Kit petunjuk tempoh subur menggunakan urin untuk diuji sehari sekali selama seminggu sebelum anda menjangka tempoh pengovulan.

KELEBIHAN:

Jika tidak menggunakan kaedah mencatat BBT,cara ini boleh digunakan.Bagi yang mengalami masalah mukus serviks kering juga boleh menggunakan kaedah ini.Kaedah ini juga boleh digunakan bersama carta BBT bagi mendapatkan pengesahan tambahan.

KELEMAHAN:

Kaedah ini agak mahal berbanding kaedah-kaedah yang lain.Anda mungkin memerlukan lebih daripada satu kit bagi setiap kitaran.Juga bukan petunjuk yang jelas.Keputusan ujian mungkin positif,tetapi anda tidak berupaya melalui proses pengovulan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan