Ahad, 26 Januari 2014

Senarai Semak Untuk Hamil

SUDAHKAH ANDA MENJALANI UJIAN DARAH MENGESAN PENYAKIT TALASEMIA?

Talasemia merupakan satu keadaan yang diwarisi.Gen yang diperturunkan daripada ibu bapa menentukan sekiranya seseorang itu bakal mendapat Talasemia.Talasemia tidak boleh berjangkit daripada individu kepada individu yang lain.

Simptom Talasemia bergantung kepada gen yang diwarisi.Gen yang terlibat dalam Talasemia mengawal penghasilan hemoglobin iaitu sejenis protein dalam sel darah merah.

Hemoglobin berfungsi membawa oksigen kepada tisu-tisu dalam badan yang merupakan satu keperluan wajib bagi menjalani proses kehidupan.Setiap satu molekul hemoglobin terdiri daripada empat unit protein.Dua daripadanya dipanggil Alfa dan dua lagi dikenali sebagai Beta.

Talasemia berlaku jika satu atau lebih daripada gen-gen tersebut gagal berfungsi mengakibatkan kekurangan salah satu daripada unit protein,sama ada Alfa atau Beta.

Jika gen protein Beta terlibat,maka keadaan itu dipanggil Beta Talasemia tetapi jika gen protein Alfa terlibat,ia dipanggil Alfa Talasemia.Keadaan ini tidak dapat dirawat dengan pengambilan zat besi sahaja.Masalah Beta Talasemia Trait boleh diwarisi oleh anak-anak jika pasangan mereka pembawa Beta Talasemia Trait.


ADAKAH ANDA ATAU PASANGAN MEMPUNYAI MASALAH PENYAKIT KETURUNAN?

Beberapa masalah perubatan,contohnyaHemofilia dan Fibrosis Bersista dijangkiti secara keturunan.Sekiranya anda atau pasangan mempunyai saudara rapat yang dijangkiti penyakit keturunan,ada kemungkinan penyakit itu akan diturunkan kepada bayi anda.Rujuklah kepada doktor atau kaunselor genetik yang boleh menjangka tahap risiko yang dihadapi.


ADAKAH ANDA MENGAMBIL ATAU PERNAH MENGAMBIL PIL PERANCANG?

Sekiranya ada mengambil pil perancang,maka anda disyorkan berhenti mengambilnya untuk suatu jangka masa yang panjang sebelum bercadang untuk hamil supaya badan anda mempunyai masa untuk kembali ke kitaran normalnya.Seelok-eloknya berhenti selama tiga kitaran haid sebelum cuba untuk hamil





ADAKAH ANDA MEMPUNYAI KEADAAN PERUBATAN JANGKA PANJANG?

Sekiranya mempunyai gangguan dari segi perubatan,contohnya kencing manis atau epilepsi,berbincanglah dengan doktor sebelum cuba hamil.Doktor mungkin akan mengubah bentuk rawatan kerana ubat yang diambil mungkin memberi kesan kepada bayi dalam kandungan atau mengakibatkan kesukaran semasa hamil.


ADAKAH ANDA MEROKOK ATAU MINUM MINUMAN KERAS?

Anda dan pasangan sewajarnya berhenti merokok atau mengambil minuman keras jika ingin hamil kerana tembakau dan alkohol mempengaruhi kesuburan lelaki dan wanita disamping boleh memudaratkan bayi sebelum dan selepas bersalin.


ADAKAH KERJA ANADA MEMUNGKINKAN ANDA MENGHADAPI SEBARANG RISIKO?

Jika kerja anda terdedah kepada bahan kimia,plumbum,ubat bius atau sinar-X,hal ini mungkin mempengaruhi peluang anda untuk hamil atau mendatangkan risiko kepada bayi.

Dapatkan nasihat doktor.Adalah lebih baik anda bertukar pekerjaan sebelum hamil.Anda juga boleh berbincang dengan mejikan sekiranya pekerjaan anda melibatkan kerja berat dan membebankan yang mungkin boleh memudaratkan kesihatan anda dan bayi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan