Jumaat, 24 Januari 2014

Pastikan Fizikal & Emosi Stabil

Beri keutamaan kepada persediaan fizikal dan emosi.Dalam situasi ini,suami memainkan peranan yang sangat penting.Ibu bapa daripada kedua-dua belah pihak sama ada isteri atau suami serta saudara-mara juga perlu memberi sokongan moral kepada bakal ibu.Punca tekanan jiwa dan emosi seseorang wanita hamil biasanya kerana beban mengandung yang harus dilaluinya selama lebih kurang sembilan bulan sepuluh hari.

Di peringkat awal kehamilan,sebilangan wanita mengadu mengalami masalah alahan sehingga sukar untuk tidur malam.Golongan ini juga yang bekerja di pejabat dan terpaksa membereskan kerja-kerja rumah.Ini boleh membebankan fizikal dan mental seorang isteri.Ada suami yang langsung tidak memberikan sokongan dan pertolongan yang sewajarnya ketika isteri dalam keadaan sarat.

Wanita juga perlu dimaklumkan lebih awal mengenai kesakitan yang bakal dihadapi sewaktu melahirkan dan diajar cara-cara mengatasi dan mengurangkan kesakitan.Sesetengah wanita mengalami kesakitan yang berpanjangan hingga mengakibatkan kesan psikologi yang sangat berat.Selepas melahirkan,beban emosi pula timbul apabila perlu menjaga anak dan bangun malam untuk menukar lampin dan menyusukan bayi.Hal ini juga boleh menekan jiwa seorang wanita.Dalam hal ini,ada baiknya suami turut membantu isteri dengan bergilir-gilir menjaga anak.

Bagi menstabilkan jiwa dan emosi,bakal ibu yang beragama islam wajib menguatkan iman dan pegangannya kepada ALLAH dengan bersolat,berzikir dan berdoa khususnya di waktu-waktu genting seperti ketika sakit hendak bersalin.

Sentiasalah berdoa agar mendapat anak yang sihat,cerdik dan baik akhlaknya.Doa yang boleh diamalkan antaranya ialah doa Nabi Zakaria A.S. dalam al-Quran yang bermaksud;

"Wahai TUHAN-ku! Kurniakanlah kepadaku dari sisi-MU zuriat keturunan yang baik.Sesungguhnya ENGKAU sentiasa mendengar (menerima) doa permohonan."

Dalam pada itu,bukan semua pasangan bersedia menimang cahaya mata.Setiap kehamilan seelok-eloknya dirancang serta diingini,bukan berlaku secara kebetulan.Kehamilan yang tidak disengajakan boleh menimbulkan masalah hubungan dan kasih sayang di antara ibu dan bayi.Keadaan ini boleh menjejaskan perkembangan mental dan akhlak bayi dalam jangka masa panjang.Selain daripada itu,tubuh badan dan minda yang sihat amat penting sebelum merancang untuk hamil.Oleh itu,pastikan diri telah benar-benar bersedia bergelar ibu dan ayah.

A .. 'Aku inginkan kehadiran anak'.Sentiasa sematkan kata-kata itu dalam fikiran.Kata-kata itu sudah cukup menggambarkan kesediaan anda untuk hamil

B .. Berapa berat badan anda? Sebaik-baiknya berat harus berada pada paras normal,iaitu bersesuaian dengan ketinggian selama sekurang-kurangnya enam bulan sebelum hamil

C .. Ceriakan diri kerana ia membantu anda melalui fasa kehamilan dengan gembira,seterusnya melahirkan bayi yang ceria.

D .. Diet di awal kehamilan boleh mengakibatkan tubuh kekurangan zat penting.

E .. Elakkan makanan yang boleh mengakibatkan alahan jika jika terbukti anda mempunyai alahan terhadap jenis-jenis makanan tertentu.Emosi yang tidak stabil boleh mengganggu dan memberi kesan kepada kandungan.

F .. Fahami perubahan fisiologi yang berlaku pada diri sendiri.Ia penting bagi menangani ketidakstabilan emosi yang mudah berlaku.Nikmati fasa kehamilan dan perubahan yang berlaku dengan tenang dan sabar.

G .. Gerakan senaman ringan yang konsisten akan membantu anda mengekalkan stamina diri dalam menghadapi tempoh kehamilan yang mampu mengubah kecergasan tubuh badan.

H .. Hubungan seksual yang dilakukan bersama suami adalah syarat kepada wanita itu sendiri yang dia sudah bersedia untuk mengandung.





I .. Ilmu,nota dan pengalaman orang lain boleh dijadikan penduan sebagai persiapan diri untuk hamil kelak.

J .. Jangkakan perkara di luar jangkaan jika ditakdirkan hamil,contohnya jika dahulu sukakan makanan pedas,mungkin apabila hamil,anda tidak menggemarinya.Setidak-tidaknya tentukan standard pemakanan sebelum kelahiran bermula.Ini boleh diukur dari segi kesihatan dan paras hemoglobin dalam darah ibu.

K .. Kekurangan darah atau anemia semasa hamil boleh membahayakan nyawa ibu.Oleh itu,berbincanglah dengan doktor bagi mencari penyelesaian yang terbaik.

L .. Lenguh di bahagian kaki selain rasa kebas dan kejang di bahagian betis,paha dan jari-jari kaki sering berlaku dalam kalangan ibu hamil.Bersedialah tetapi tidak perlu takut apabila ia menyerang.

M .. Memastikan diri dalam keadaan sihat fizikal dan mental kerana ia penting untuk melahirkan zuriat yang sihat.

N .. Nasihat daripada doktor adalah sangat perlu begi pengambilan sebarang jenis ubat-ubatan.Jika berisiko menjasdi pembawa penyakit berbahaya seperti HIV atau Talesemia,lakukan ujian darah segera.Buang tabiat merokok jika anda dan pasangan seorang perokok tegar.Fikirkan risiko yang bakal ditanggung oleh anak dalam kandungan.

O .. Otak memainkan peranan penting dalam mengawal minda,seterusnya memberi kesan terhadap kecergasan diri.

P .. Paras hemoglobin yang wajar adalah di antara 10 hingga 14 gm peratus.Kekurangan darah boleh mengancam nyawa ibu sewaktu bersalin kerana tumpah darah boleh berlaku.Kekurangan darah juga boleh menjejaskan pertumbuhan bayi dalam rahim.

R .. Rancang bagaimana anda dan suami mahu membesarkan anak yang bakal dikandung dan dilahirkan.Gagal memahami tanggungjawab sebenar seorang ibu dan ayah boleh mengganggu kelancaran pertumbuhan seorang anak.

S .. Sakit di bahagian payudara adalah normal di awal kehamilan kerana ketika ini,payudara menjadi tegang dan membesar kerana proses pembentukan susu.Suami perlu memberi sokongan dan bantuan sewajarnya semasa isteri hamil.Ia membantu mengurangkan tekanan yang dihadapi.

T .. Tanpa pengetahuan,kehamilan boleh mengakibatkan tekanan bukan sahaja kepada tubuh badan,tetapi juga mental bakal ibu.Tekanan ini boleh menyebabkan masalah emosi dan psikologi.Ketahui keadaan sesuai untuk hamil agar mental anda bersedia menghadapi sebarang tekanan dan perubahan yang berlaku.

U .. Usia yang sesuai untuk hamil adalah di antara 20 hingga 35 tahun.Ibu yang berusia 35 tahun ke atas memiliki organ-organ peranakan yang sudah kurang aktif menerima kehamilan.Risiko anak cacat selain kemungkinan ibu mendapat penyakit kencing manis,darah tinggi atau kesukaran melahirkan anak boleh berlaku ke atas wanita yang hamil pada usia 35 tahun ke atas.

V .. Varicose vein atau bengkak urat dipercayai menyerang hampir 40% wanita hamil.

W .. Wanita yang ingin mengandung perlu tahu jenis atau kumpulan darah mereka.Dibimbangi,akan berlaku masalah terhadap kandungan jika seorang wanita berdarah rhesus negatif berkahwin dengan suami yang berdarah rhesus positif.Antara masalahnya ialah keguguran,bayi mati dalam kandungan atau bayi lahir dalam keadaan kurang darah serta berpenyakit kuning.

Y .. Yakin dan percayalah pada kekuasaan TUHAN.Hadapi apa jua situasi dengan sabar dan tenang.Berbaik sangkalah dengan ALLAH SWT.

Z .. Zat besi serta zat protein yang tidak mencukupi menyebabkan wanita yang hamil mengalami masalah kekurangan darah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan