Rabu, 29 Januari 2014

Petua & Amalan Untuk Memperoleh Zuriat

Kemandulan merupakan situasi di mana seorang wanita yang sudah berkahwin tidak mendapat zuriat.Masalah ini boleh berpunca daripada pihak perempuan ataupun lelaki.Dalam dunia perubatan tradisional melayu,dikatakan terdapat pelbagai jenis herba yang dikaitkan dengan masalah ini.

  • Akar pokok tunjuk langit dimakan bagi kemandulan yang disebabkan oleh masalah rahim.
  • Secekak akar semalu kering direbus dan diminum airnya bagi mengubati wanita yang mandul.Bagi kemandulan yang disebabkan oleh pihak lelaki pula,herba yang disyorkan ialah jenis yang boleh menambahkan pengeluaran sperma.
  • Campuran buah badam,susu cair,telur kuning,madu dan halba.Ramuan ini dimasak,dikisar dan diminum oleh suami dan isteri.
  • Suami dan isteri digalakkan makan tauge mentah sebagai ulam-ulaman.
  • Air ibu kunyit dicampur dengan air limau nipis dan kuning telur ayam kampung (dimakan setiap pagi)

Amalan-amalan berikut juga boleh diamalkan sebagai usaha untuk memperoleh zuriat.

  • Selepas fajar ataupun solat subuh,baca bismillah sekali.Kemudian selawat tiga kali.
  • Setelah itu,sujud dan ucaplah dua kalimah syahadah sebanyak 101 kali.Dalam sujud,mohonlah kepada ALLAH apa yang dihajatkan.Akhir sekali,tutup doa tersebut dengan membaca selawat sebanyak tiga kali.
  • Amalkan cara ini baik suami mahupun isteri selama 15 hari atau sebaik-baiknya teruskan jika masih belum berhasil dan jangan mudah putus asa.
Suami membaca; "Ya Mutakabbir" (ALLAH Yang Maha Memiliki Keagungan) sebanyak 11 kali sebelum mengadakan hubungan seks dengan isteri.

     Isteri pula membaca; "Ya Awwal" (Yang tiada Permulaan Ada-NYA) sebanyak 333 kali setiap hari dan membaca "Ya Zaljalaali Wal Ikram" sebanyak 11 kali setiap hari.Kemudian hembus ke dalam sebekas air dan minum air tersebut.

     Suami isteri disarankan membaca surah Yusuf atau surah Maryam setiap hari.Amalkan dengan penuh harapan agar dimakbulkan oleh ALLAH S.W.T akan zuriat yang baik.

     Berikut antara doa yang perlu diamalkan agar dipermudahkan mendapat zuriat yang baik dan soleh/solehah.(a) Ayat 38,surah Ali-Imran.(b) Ayat 89,surah Al-Anbiya.

     Amalkan membaca kedua-dua doa ini beserta usaha yang tidak putus.Berikhtiarlah dengan perkara-perkara yang dibenarkan dalam syarak.Pasangan suami isteri juga dinasihatkan supaya memperbanyakkan sedekah,puasa sunat dan melakukan qiamullail.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan