Selasa, 28 Januari 2014

Kaedah Merawat Masalah Kesuburan

Kurangkan Berat Badan

Ini merupakan perkara utama yang perlu dilakukan bagi membolehkan diri kembali subur.Ini terutamanya bagi wanita yang disahkan menghidap Polycystic Ovary Syndrome (PCOS).

     Ubah corak pemakanan seharian dengan mengurangkan pengambilan makanan berkarbohidrat dan bergula.

Pengambilan Clomid

Clomiphene citrate iaitu sejenis pil subur perlu diambil seawal hari kedua hingga keenam haid untukmembesarkan telur.Pengambilannya hanya boleh dilakukan jika rahim,sperma dan tiub Falopio tidak tersumbat.

     Dos pil yang perlu diambil selama lima hari ini bergantung kepada individu.Lazimnya di antara 50mg - 200mg iaitu satu hingga empat tablet sehari.PERLU DIINGAT! PIL INI HANYA BOLEH DIAMBIL ATAS ARAHAN DOKTOR.

     Menerusi kaedah ini,pemeriksaan faraj perlu dilakukan pada hari ke-12,bagi melihat saiz telur.Seterusnya,ujian darah pula akan dilakukan pada hari ke-21.

Dalam pada itu,pengambilan pil ini boleh menipiskan selaput dalam rahim (enmetrium) dan menebalkan cecair pangkal rahim sehingga menyukarkan pergerakan sperma.

Penggunaan Letrozole

Satu lagi alternatif untuk pil subur ialah Letrozole.Ia dikatakan lebih efektif berbanding Clomid.

     Selain daripada itu,Letrozole juga kurang meninggalkan kesan sampingan,malah potensi kehamilan kembar turut menurun dengan penggunaannya.Pil ini sudah lama digunakan di luar negara bagi merangsang pembesaran telur sejak 2001.

Suntikan

Suntikan hormon perangsang folikel (FSH) begi merangsang perkembangan dan kematangan telur akan diberi pada hari ke-10 hingga ke-12 kitaran haid.Suntikan yang sama juga digunakan dalam kaedah IUI (dos kecil) dan IVF (dos tinggi).

Intrauterine Insemination (IUI)

Kaedah ini lebih murah dan prosedurnya juga agak mudah.Selain suntikan FSH,suntikan Human Chorionic Gonadotrophin atau hCG akan diberi pada hari ke-13.

     Seterusnya,sehari atau dua hari diperlukan bagi membolehkan telur menetas (oocyte).Kaedah ini adalah sangat bagus bagi mengatasi masalah kekurangan sperma atau cecair pangkal rahim tebal.Hanya sperma terbaik akan dimasukkan ke dalam rahim.Selain itu,doktor akan memilih waktu yang terbaik untuk meletakkannya kembali.

In Vitro Fertilization (IVF)

Secara amnya,petunjuk yang membolehkan anda menjalani kaedah rawatan kesuburan ini termasuklah hal-hal yang melibatkan tiub Falopio tersumbat,masalah ketidaksuburan yang tidak dapat dikenal pasti dan PCOS.

     Menariknya tentang IVF ialah menerusi blastocyst transfer,telur akan diperam selama lima hari bagi membolehkan prosedur assisted hatching dilakukan.Jadi,telur akan lebih kuat lekatannya pada dinding rahim.

     Melalui kaedah yang sama,anda boleh memastikan bayi bebas daripada risiko Sindrom Down,mengenal pasti jika terdapat penyakit-penyakit tertentu pada telur dan memilih jantina bayi yang bakal dilahirkan menerusi Preimplantation Genetic Diagnosis (PGD)

Ketahuilah,peratusan kejayaan dalam pemilihan jantina adalah 100% dengan menggunakan kaedah ini.Walau bagaimanapun,kos rawatan bagi kaedah ini adalah tinggi.

Intra Cytoplasmic Sperm Injection (ICSI)

Kaedah ini amat sesuai untuk mengatasi masalah sperma terlalu sedikit.Malah,kaedah ini berguna bagi mengatasi masalah sperma yang kurang berkualiti.

Gamete Intrafallopian Transfer (GIFT)

Prosedur kaedah ini paling sukar dilakukan kerana melibatkan laparoscopy.Tambahan pula,peratusan kejayaan sangat rendah.Oleh kerana itulah ia kurang popular dalam kalangan doktor mahupun pesakit yang menjalani rawatan kesuburan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan