Jumaat, 24 Januari 2014

Rancang Kehamilan

Merancang untuk menimang cahaya mata selepas mendirikan rumah tangga ialah keputusan yang penting bagi setiap pasangan.Kehadiran si comel pasti menambahkan lagi kebahagiaan yang sedang dikecapi tetapi bagaimana caranya untuk memiliki anak sihat?

Anak yang sihat sudah pastinya lahir daripada ibu yang sihat.Justeru memeriksa tahap kesihatan diri sendiri dan pasangan memungkinkan diri memiliki anak yang sihat.











Berikut merupakan beberapa panduan penting untuk semakan:

  1. Dapatkan suntikan Rubela dan Hepatitis B bagi mencegah penyakit berbahaya seperti jantung berlubang,penyakit hati,cacat anggota atau terencat akal bagi bayi yang bakal lahir terutamanya di awal pembentukan janin.Perlu diingatkan,bakal ibu perlu menunggu tiga bulan selepas suntikan untuk hamil.
  2. Jika kerja harian banyak terdedah kepada bahan kimia,plumbum,ubat bius atau sinar-X,keadaan itu mungkin  mempengaruhi peluang untuk hamil atau boleh mendatangkan risiko kepada.Dapatkan nasihat doktor segera.
  3. Periksa diri dan pasangan sama ada mewarisi penyakit keturunan.Jika kedua-dua atau salah seorang mempunyai penyakit keturunan,rujuk kepada doktor kerana kemungkinan besar penyakit itu boleh diturunkan kepada bayi dalam kandungan.
  4. Darah dapat mengesan paras hormon.Ujian darah dapat membantu menentukan sama ada anda mengeluarkan benih atau tidak.
  5. Elakkan tabiat pemakanan yang kurang sihat kerana ia akan menyekat peluang untuk hamil.
  6. Fahami tubuh sendiri.Jika menghidap penyakit yang memerlukan pengambilan ubat,berbincanglah dengan doktor sebelum cuba hamil.
  7. Gaya hidup,kesihatan&senaman yang cukup turut berperanan dalam menentukan keupayaan diri untuk hamil.Oleh itu,pastikan gaya hidup yang sihat.
  8. Hentikan pengambilan pil perancang.Jika ingin hamil,sebaik-baiknya berhenti selama tiga kitaran haid sebelum berusaha untuk hamil.
  9. Jangan sekadar berserah dan berharap.Giatkan usaha untuk hamil.
  10. Kekalkan berat badan yang ideal agar tidak menyukarkan impian diri untuk menimang cahaya mata.Masalah kegemukan boleh mengganggu kesuburan wanita mahupun lelaki.
  11. Lelaki juga perlu menjaga kesihatan diri.Sperma yang berkualiti dihasilkan oleh lelaki yang sihat.
  12. Jauhi minuman keras kerana kandungan alkoholnya mempengaruhi kesuburan lelaki dan wanita di samping memudaratkan bayi dalam kandungan.
  13. Nikmati hubungan seksual bersama pesangan sepenuhnya.
  14. Ovum dari kilang ovari sangat penting bagi wanita kerana ia merupakan salah satu aspek untuk mengukur tahap kesuburannya.
  15. Pilih waktu terbaik (subur) untuk melakukan hubungan intim bersama pasangan.
  16. Berhenti merokok jika ingin anak yang sihat.
  17. Usia turut memainkan peranan wanita untuk hamil.Wanita boleh hamil untuk jangka masa 36 tahun (sekitar 12 - 48 tahun sahaja).
Kehamilan dan kelahiran jika tidak dijaga dengan baik boleh mengganggu kesihatan dan mengancam nyawa ibu dan anak yang dikandung.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan